17
cze-2019

GMINA REKOMPENSUJE NIŻSZE PRZYCHODY

Aktualności   /  

Obecna trudna sytuacja dotycząca zjawiska nierealizowania kursów autobusowych przez PKM SP z o. o. , związana z realnym brakiem kierowców, nie ma nic wspólnego z niskimi cenami biletów rocznych, które wprowadzone zostały rok temu.

Wprowadzając nową Taryfę Biletową w PKM Prezydent Miasta wyraźnie i wielokrotnie mówił, iż Gmina liczy się z możliwością i koniecznością zwiększenia dopłaty do PKM (który jest operatorem wewnętrznym) z uwagi na możliwe obniżone przychody ze sprzedaży biletów. Gmina na podstawie dokonanych analiz zabezpieczyła znacząco zwiększoną ilość środków, które trafiają co 2 tygodnie do Spółki, zapewniając jej funkcjonowanie na ustalonych w przedłożonych zapotrzebowaniach wartościach.

PKM, na mocy umowy powierzenia, otrzymuje od Gminy REKOMPENSATĘ – zwrot kosztów związanych z POWIERZONYM* przez Gminę zadaniem wykonywania publicznego transportu zbiorowego. Sam mechanizm wyliczenia i wypłacania rekompensaty (narzucony przepisami krajowymi oraz unijnymi) gwarantuje Spółce niezależnie od przychodów z biletów pokrycie wszelkich niezbędnych do funkcjonowania Spółki kosztów.

Mechanizm wyliczania rekompensaty uwzględnia różnice pomiędzy:

KOSZTAMI poniesionymi przez Spółkę na działalność powierzoną – czyli przewozy użyteczności publicznej,

a

PRZYCHODAMI jakie Spółka osiąga z tytułu wykonywanych usług – PRZYCHODÓW Z BILETÓW, różnego rodzaju DOTACJI.

Znaczy to, że NIEZALEŻNIE od WYSOKOŚCI PRZYCHODÓW Z BILETÓW, Spółka ZAWSZE ma pokryte koszty własnej działalności.

Jeśli spadają przychody, Gmina wypłaca zwiększoną REKOMPENSATĘ.

  • Tym samym niezależnie od wysokości przychodów z biletów Spółka zawsze ma pokryte koszty własnej działalności – jeżeli spadają przychody Gmina wypłaca zwiększoną rekompensatę. Dokładny mechanizm kalkulacji rekompensaty przewiduje, że we wrześniu roku poprzedzającego rok rozliczeniowy zostaje sporządzona na podstawie danych historycznych, a także na podstawie planowanych działań (inwestycyjnych czy przewidujących np. wynegocjowane przez związki zawodowe kierowców PODWYŻKI PŁAC) planowana stawka rekompensaty (przeliczona na 1 wozokilometr), wg której następnie w danym roku rozliczeniowym w 24 ratach na podstawie wykonanej pracy przewozowej Spółka otrzymuje wynagrodzenie. Wpływ na znaczny wzrost rekompensaty w 2018 roku miały m. in. wzrost kosztów pracy jak i wzrost kosztów amortyzacji (nowy tabor).

  • Następnie na przełomie lutego/marca po danym roku rozliczeniowym sporządzana jest kalkulacja RZECZYWISTEJ RÓŻNICY pomiędzy OSIĄGNIĘTYMI PRZYCHODAMI (łącznie wszystkimi razem z rekompensatą), a poniesionymi przez Spółkę KOSZTAMI.

  • W przypadku gdy wypłacona na podstawie planu rekompensata nie pokrywa kosztów działalności Spółki dokonywana jest DOPŁATA do rekompensaty. Taka dopłata miała miejsce za lata 2016 -2018. Należy tu zaznaczyć, że rekompensata dla PKM zgodnie z przepisami o pomocy publicznej jest ograniczona – dla jej ostatecznej weryfikacji koniecznym jest jej porównanie z co najmniej dwoma miastami o podobnej liczbie mieszkańców.

  • Natomiast w przypadku gdy łączne przychody Spółki przekraczają koszty różnicę w rekompensacie Spółka zobligowana jest ZWRÓCIĆ DO GMINY (np. za rok 2015).

Podsumowując, jak informował rzecznik PKM, Maciej Zaremba: przyczyną niedogodności jest czasowe zmniejszenie liczby kierowców. „Niestety, brakuje kierowców w całej Polsce, zatem musieliśmy podjąć trudną decyzję o chwilowym ograniczeniu kursów, wybierając zawsze te, których zawieszenie będzie najmniej uciążliwe” – Maciej Zaremba, PKM

 

 

*Istotny jest tutaj fakt powierzenia czyli tryb w jakim PKM został wybrany do świadczenia ww. usług. Jest to specjalna forma – odmienna od przetargu – na którą zezwalają przepisy Unii Europejskiej jak i polskie. Takiego powierzenia można dokonać – w skrócie –  jeżeli Spółka, której chce się powierzyć wykonywanie transportu spełnia kilka przesłanek m. in. taką, że Gmina ma decydujący wpływ na działalność Spółki porównywalny z tym jaki wpływ ma na własne jednostki. Tak jest w przypadku PKM i Gminy Miasta Jaworzno. Dzięki temu podpisano z PKM 30.06.2009 10-letnią umowę (a 21.12.2017 podpisano kolejną taką umowę na następne 10 lat – do 30.06.2029), na mocy której PKM otrzymuje rekompensatę ponoszonych kosztów zwiększoną o ustalony przepisami tzw. rozsądny zysk.

ROK

liczba wykonanych wzkm

Rekompensata wypłacona na podstawie planu

Dopłata / zwrot po weryfikacji

stawka za 1 wzkm

łącznie

kwota dopłaty (+) / zwrotu (-)

łączna rekompensata

stawka po weryfikacji

zł/1 wzkm

zł/1 wzkm

2015

4 507 507

3,83

17 263 751

-1 025 651

16 238 099

3,60

2016

4 576 164

3,86

17 665 975

178 953

17 844 929

3,90

2017

4 629 722

3,95

18 287 402

1 476 737

19 764 139,00

4,27

2018

4 946 938

4,24

20 975 016

3 422 770

24 397 786,00

4,93

2019*

5 000 000

5,26

26 309 226

1

 likes / 0 Komentarze
Poleć ten post:

Archiwum

2025 <
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec